De resultaten zijn veelbelovend: zorgvragers zijn positief over de aanpak en worden doorgaans passend geholpen na een VG. Meer tijd is nodig om de doorontwikkeling van de aanpak en de langetermijneffecten voor zorgvragers, wachtlijsten en andere domeinen te volgen
Tijdens het VG voelden zorgvragers zich gehoord en serieus genomen. Het verhaal van de zorgvrager stond centraal en er werd meegedacht over de vervolgstappen. ‘Ik voelde me gezien, gehoord, begrepen en geholpen. (…) Heel persoonlijk en vertrouwd (…)’ , ‘Zo kan het dus ook… wonderbaarlijk. De wonderen zijn de wereld nog niet uit.’
Zorgvragers waardeerden het VG met een algeheel rapportcijfer van 8,2. Gemiddeld werd 25% van de zorgvragers na een VG buiten de ggz geholpen. Dit verschoof gedurende het implementatietraject (van 28% naar 18%), evenals het aandeel dat doorstroomde naar specialistische ggz (in MG’s van 16% naar 18%; in expertisecentra van 11% naar 31%) en andere ggz (van 3% naar 12%). De meest waarschijnlijke verklaring hiervoor is ook dat gaandeweg een bredere, complexere doelgroep en vanaf 2024 zelfs elke aanmelding een VG kreeg, waardoor vaker sggz-hulp nodig was.
Voor meer informatie lees de artikelen in de links hieronder.