Het doel is om zoveel mogelijk impactvolle en goedgekeurde MGN-transformatieplannen te realiseren.
Geen standaard aanpak, wel uniforme duiding van ‘positieve business case’
Er is niet één vaste manier om een MGN-transformatieplan op te stellen of te beoordelen, omdat elk MGN uniek is en vaak onderdeel uitmaakt van een bredere transformatie in de mentale gezondheidszorg. Daarom zijn er eenduidige richtlijnen ontwikkeld voor zorgverzekeraars en regionale zorgaanbieders om hen te helpen bij het goedkeuren van deze plannen.
Uitgangspunten bij duiding van de business case, met als doel om ongewenste effecten te vermijden
In de praktijk bleek dat de landelijke business case voor MGN’s onvoldoende rekening hield met het beoordelingskader voor deze transformaties. Dit ging dan met name om de eis van een ‘positieve business case’. Hierdoor ontstond verwarring en verschillende interpretaties. De landelijke business case MGN richt zich voornamelijk op de kosten voor het sociaal domein, maar geeft geen opbrengsten weer. Voor het zorgdeel (Zvw) is dit wel weergegeven. Terwijl wij weten dat een verkennend gesprek niet alleen zorgkosten bespaart, maar ook maatschappelijke kosten. Deze maatschappelijke voordelen zijn echter moeilijk te meten. Hierdoor kwam een transformatieplan gebaseerd op de landelijke business case niet altijd positief uit.
Zorgverzekeraars hebben daarom afgesproken dat de totale maatschappelijke business case leidend is.
Dit betekent: als er een negatieve business case is, maar de maatschappelijke effecten neutraal of positief zijn (dus als de baten in de zorg en het sociaal domein hoger zijn dan de kosten), wordt de business case goedgekeurd. De kosten voor de transformatie zelf worden in dat geval niet meegeteld in de business case.
Het blijft belangrijk om het plan efficiënt en kosteneffectief op te zetten, en om ervoor te zorgen dat gemeenten bijdragen aan de uitvoering tijdens en na de transformatiemiddelen-periode.
Belangrijk: deze afspraak geldt niet automatisch voor alle MGN-transformatieplannen, maar alleen als de transformatie middelen worden aangevraagd voor structurele inzet in de Wmo, volgens het ‘addendum sociaal domein’ én wanneer de business case negatief is.
Tot slot: een business case kan ook positief zijn als het plan naast het MGN ook andere transformaties bevat, zoals het opzetten van laagdrempelige steunpunten.