Een peuk opsteken is al eventjes niet zo stoer meer, maar ondertussen slaan pubers wel massaal aan het vapen. Hoewel je achttien jaar moet zijn om vapes te kopen, is het voor tieners appeltje-eitje om aan de felgekleurde e-sigaretten te komen. Verkopers knijpen een oogje toe en dealers zijn makkelijk te benaderen via Snapchat.
''Voor het eerst in tien jaar is het aantal jonge mensen dat rookt toegenomen. Dat komt door het extreem verslavende vapen. Zeventig procent van de vapende kinderen gaat uiteindelijk ook roken'', waarschuwt De Kanter in Goedemorgen Nederland op NPO 1.
Opstaan om te vapen
Veel ouders zijn radeloos, zegt de longarts. ''Kinderen die ernstig verslaafd zijn en zelfs 's nachts op moeten staan om te vapen.'' RTL Nieuws bracht gisteren naar buiten dat afgelopen jaar zeker veertien kinderen in het ziekenhuis zijn opgenomen door vapen. De meesten waren tussen de 14 en 17 jaar. Ze liepen na het roken van elektronische sigaretten onder meer klaplongen en een longbloeding op. Ook werd op scans longschade geconstateerd.
Wat de longarts betreft mogen mensen met een geboortedatum na 2011 nooit meer nicotineproducten kopen. ''Dus ook niet als ze 23 zijn'', concretiseert ze. Haar initiatief is door meer dan 70.0000 Nederlanders ondertekend, wat betekent dat de Tweede Kamer het in behandeling moet nemen.
De longarts denkt dat het verkoopverbod uitvoerbaar is als het kabinet een vergunningsstelsel invoert. ''Zodat je je vergunning kwijt kunt raken als je betrapt wordt op verkoop aan mensen die vanaf 2012 geboren zijn.''
Miljoen dollar per uur
Tegelijkertijd pleit De Kanter voor een aparte autoriteit op handhaving. ''De Nederlandse Voedsel- en Warenautoriteit, het OM, de politie en scholen moeten echt gaan handhaven. We hebben al een leeftijdgrens, een smaakjesverbod en een reclameverbod, maar handhaving: no way. Er zijn een heleboel opties, maar je moet creatief zijn. Laten we kijken naar de snapchatdealers of de reclames op TikTok aanpakken. Er wordt per uur een miljoen dollar uitgegeven aan reclame voor vapes.''
Wanda de Kanter
Longarts
“Laten we kijken naar de snapchatdealers of de reclames op TikTok aanpakken. Er wordt per uur een miljoen dollar uitgegeven aan reclame voor vapes.”
''Je moet ervoor zorgen dat het niet cool meer is'', merkt seksuoloog Goedele Liekens op in de studio van Goedemorgen Nederland. ''Qua roken zijn we daarin geslaagd, maar vapes zijn nu zo cool. De industrie gooit er veel geld tegenaan. Influencers worden achter hun karretje gespannen. Hoe meer je iets verbiedt, hoe cooler tieners iets vinden.''
''Het gaat om een norm stellen'', reageert De Kanter. ''We moeten nu al zeggen: kinderen die nu twaalf jaar zijn, gaan nooit nicotineproducten kunnen kopen.''