Dat blijkt uit berekening van onderzoeksbureau Nielsen waar de Volkskrant vandaag over schrijft.
De onderzoekers telden in oktober en november meer dan 366.000 gokadvertenties op televisie en internet. In dezelfde periode vorig jaar waren dat er nog 170.000.
Golf aan advertenties
Online gokken werd op 1 oktober gelegaliseerd. Sindsdien zijn drie op de vier gokreclames gericht op de online kansspelen, schrijft de Volkskrant.
Holland Casino besteedde in de afgelopen twee maanden naar schatting 6,4 miljoen euro aan gokreclames. Toto gaf er bijna 4,6 miljoen euro aan uit. Deze bedragen zijn door Nielsen berekend aan de hand van de reguliere prijzen die advertenties op televisie en internet kosten. Het gaat dus om een schatting. In totaal gaven de elf online casino's in Nederland meer dan 23 miljoen euro uit aan gokreclames in oktober en november.
Een meerderheid van de Tweede Kamer liet vorige week weten de golf aan ongerichte reclame voor online gokken aan banden te willen leggen. Sinds de onlinegokmarkt werd gelegaliseerd en de reclamecampagnes begonnen, wordt er veel meer gegokt en ligt verslaving op de loer, zeggen betrokkenen.
Sinds de opening van de onlinekansspelmarkt is er een grote toename van het aantal uren dat mensen doorbrengen op onlinegoksites, stelden de Kamerleden vorige week al.
Verslavingsproblematiek
Dat was volgens de politici nooit het doel van het legaliseren van online kansspelen, stellen ze, maar is nu in feite wel het resultaat. "Met mogelijk grote maatschappelijke gevolgen, zoals financiƫle problemen en verslavingsproblematiek."
Met het legaliseren van online kansspelen wilde de overheid het online gokken uit het illegale circuit halen. Hierdoor moeten problemen als oplichting, verslaving en een gebrekkige leeftijdscontrole worden voorkomen.